کد مطلب:231618 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:205

در فضیلت نماز
1 - محمد بن فضیل گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود: نماز وسیله تقرب هر فرد متقی به خداوند است، و هر كس بخواهد به خداوند نزدیك گردد باید نماز بخواند.

2 - و نیز حضرت رضا علیه السلام فرمود: از نماز چهار هزار در گشوده می گردد.

3 - محمد بن سنان گوید: حضرت رضا علیه السلام در جواب مسائل من نوست:

علت تشریع نماز این است كه مردم با خواندن نماز به وحدانیت خداوند اقرار كنند، و دست از شرك و بت پرستی بردارند، و در برابر خداوند با خضوع و خشوع حاضر گردند و به گناهان خود معترف شوند، و از كرده های خود پشیمان گردند، و برای بزرگ داشت پروردگار هر روز پیشانی خود را بر زمین بگذارند، و همواره در یاد خداوند باشند و او را فراموش نكنند.

نمازگزار باید خاشع و فروتن باشد و از خداوند خیر دنیا و آخرت را بخواهد،



[ صفحه 658]



و همواره در یاد خدا بوده و زبانش به ذكر پروردگار مشغول باشد و در شب و روز خدا را از یاد نبرد.

نماز از این جهت واجب شد كه بندگان سید و سرور و خالق و مدبر خود را فراموش نكنند، و در نتیجه گرفتار طغیان و سركشی نفس نگردند.

نمازگزاران اگر از روی بصیرت در حضور خداوند قیام كنند گرد معاصی و فساد نخواهند رفت.

4 - احمد بن عامر طائی از حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از علی علیهم السلام روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

شیطان از مؤمن دلتنگ است مادامی كه نمازهای پنجگانه را به جای آورد، هر گاه نماز خود را ترك گفت شیطان بر او مسلط می گردد و او را گرفتار گناه و فساد می كند.

5 - حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از علی علیهم السلام روایت كرده كه حضرت رسول (ص) فرمود: هر كس یك نماز واجب را به جای آورد در نزد خداوند یك دعای مستجاب دارد.

6 - امام رضا علیه السلام از پدرانش از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت كرده كه فرمود:

هنگامی كه روز قیامت برپا شود بندگان را در محكمه عدل خداوندی حاضر می كنند و نخستین سؤالی كه از وی می شود از نماز است، اگر نماز خود را به طور كامل خوانده باشد ماجور است، و اگر نماز را سهل گرفته باشد داخل دوزخ می گردد.

7 - حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت



[ صفحه 659]



كرده كه فرمود: نمازهای خود را ضایع نكنید، هر كس نماز را ضایع كند با قارون و هامان محشور می گردد، و بر خداوند لازم است او را وارد دوزخ كند و با منافقان هم نشین سازد.

وای بر آن كسی كه نماز نگزارد و سنت پیغمبر را به جای نیاورد.

8 - ابوالصلت هروی از حضرت رضا (ع) از پدرانش از حضرت رسول (ص) روایت می كند كه فرمود:

هر كس قدرت ندارد ایستاده نماز بگزارد باید نشسته اداء كند، و هر كس قدرت ندارد نشسته بخواند به پشت بخوابد و نماز خود را اداء كند، و در این حال پاهای خود را به طرف قبله دراز نماید و با اشاره بخواند.